keskiviikko 30. tammikuuta 2013

Vaihteiston avaaminen ja toiminta

Ensimmäisenä avattiin vaihteistokotelun ruuvit jonka jälkeen huomasimme että kotelo ei aukea vaikka kaikki ruuvit oli irti.



Kun avasimme vaihteiston päädyssä olevan pienen kotelon huomattiin, että viitosvaihteen rattaat ja vaihteenvaihtaja täytyy irroittaa ennenkö vaihteistokotelo lähtee irti.

Ensin lähti vaihteensiirtäjä irti.
Vaihteensiirtäjä jälkeen otettiin rattaat irti.




Valitsintangon pää, joka on kiinni vaihteiston kyljessä.

Rattaat ja vaihteenvalitsin järjestelmä.

Iso ratas jonka kautta voima välitetään ja jonka sisällä on tasauspyörästö. Vetoakselit kiinnittyvät rattaan sisälle.
Kuvassa olevat kolme metallitankoa ovat valitsinakseleita jotka liikkuvat pituussuunnassa ja kytkevät valitun vaihteen.
Kuvassa värikkäillä vivoilla piirretty mikä ratas on mikäkin vaihde ja mitä kautta voima kulkee. Punainen: 1,  keltainen: 2,  vihreä: 3,       sininen: 4,  oranssi: 5 ja valkoinen: pakki. 5 vaihteen rattaat otettu irti jotta vaihteistokotelo saatiin pois.













Vaihteiston ja kytkimen irroitus

Tehtävänä oli irroittaa vaihteisto ja kytkin koulun harjoitus autosta Renault Cliosta. 
 Ennen irroitusta huomattiin että vaihteensiirtäjän tiiviste oli vuotanut joten se tulee vaihtaa.



Ensimmäisenä moottori pitää tukea moottoripukilla ylhäältä päin, koska vaihteiston kiinnitykset on osa myös moottorin kiinnityksiä koska ne ovat kiinni toisissaan. Kun moottori oli tuettu irroitettiin ensimmäiseksi vetoakselit kokonaan sekä pyörän navoista että vaihteistosta.
Kun vaihteisto oli irroitettu kiinnikkeistään, otettiin vaihteistonostin auton alle, jonka avulla saadaan helposti vaihteisto alas.
Vaihteistoa kammettaessa irti tuli vastaa aikamoinen ongelma: vaihteisto ei mahdu tulemaan alas koska apurunko on tiellä. Apurunko oli neljällä isolla pultilla kiinni ja muutamalla pienemmällä, koska auto on vanha ja pultit ruosteiset eivät ne lähteneet helpolla irti. Neljästä isosta pultista yksi lähti pulttipyssyllä ja muut jouduttiin poraamaan ja leikkaamaan pois. Kun pultit oli pois voitiin apurunkoa laskea sen verran että vaihteisto mahtui pois.
Vaihteisto irroitettu ja vaihteensiirtäjän kohdalla havaittu öljyä, joka tarkoittaa että tiiviste vuotaa ja se täytyy vaihtaa.

Seuraavaksi piti irroittaa paineasetelma. Paineasetelma oli helppo irroittaa kun vaihteisto poissa tieltä.
Paineasetelman sisällä on kytkinlevy. Kytkinlevyn huomasimme olevan öljyinen, ja kun  irroitimme myös vauhtipyörän huomattiin kampiakselin takatiivisteen vuotavan.
Paineasetelma



Vauhtipyörä. Vauhtipyörä on tärkeä osa moottorin ja kytkimen toimintaa, koska se varastoi moottorin pyörimisenergiaa ja on toisena kitkapintana kytkimessä.


Kampiakselin uusi ja vanha tiiviste. Vanha tiiviste kaivettiin koukuilla ulos. Aluksi ajattelin että tiivistettä irrottaessa alkaisi moottorista vuotamaan öljyä mutta asiaa kysästäessä opettajalta, kertoin opettaja että moottoriöljyn taso on alempana kuin kampiakselin tiiviste.
Kuvassa uusi tiiviste naputettu paikalleen.