keskiviikko 16. huhtikuuta 2014

Opel Zafiran sähkövian korjaus

Saimme Heinin kanssa hommaksi sähkövikaisen Opel Zafiran, jossa takavalot, vilkut ja jarruvalot toimi epämääräisesti. Välillä valot toimivat ja välillä ei, sekä jarruvalo paloi koko ajan. Kun jarrupoljinta ja hätävilkkukatkaisijaa paineli niin paloi usein sulake.



Sulakerasia kuskin jalkatilassa.




Kun tutkimme johtojen maadoituskohtia sekä läpivientejä huomasimme, että peräluukun läpiviennin kohdalla johdot olivat todella kuumia virtojen ollessa päällä. 




Läpiviennin suojakumin sisällä olevien johtojen kuori oli kulunut puhki ja viisi johtoo oli oikosulussa toisiinsa. 


Kun uudet johdot oli saatu vedettyä ei sulakkeet enään palanut ja valot toimi muuten normaalisti mutta jarruvalo paloi yhä koko ajan. Seuraavaksi rupesimme tutkimaan ja mittailemaan toimiiko jarruvalokatkaisija oikein. Jarruvalo sammui kun sulakkeen otti irti mutta jarruvalokatkaisijan irroittaminen ei vaikuttanut valoihin mitenkää. Seuraavaksi huomasimme, että jarruvalokatkaisijan johtoja vääntelemällä jarruvalot sammui välillä. 


Jarruvalojen johdot olivat sulaneet yhteen ja menneet oikosulkuun toisiinsa. Johtojen sulaminen oli seuraus liian isosta sulakkeesta, asiakas oli laittanut jarruvaloille liian ison sulakkeen ja ajatellut tämän auttavan takavalojen vikaan. Peräluukun johtojen oikosulku ja liian iso sulake sai siis jarruvalokatkaisijan johtojen kuoret sulamaan. 



Vika oli kuitenkin helppo korjata kun se oli ensin vain löydetty. Uutta johtoo n.15cm tilalle ja valot toimivat taas. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti