tiistai 9. joulukuuta 2014

Automaattivaihteistot

Momentinmuunnin automaattivaihteisto

Momentinmuuntimen tarkoitus on välittää automaattivaihteistoon moottorin tuottama vääntömomentti. Se perustuu siihen, että pumppupyörällä olevaa jäykkää vaihteistoöljyä lingotaan turbiinipyörälle, joka pyörittää vaihteiston sisällä olevia akseleita, joihin kiinnittyy mm. planeettapyörästöt, monilevykytkimet ja painelevyt.



 
 Momentinmuuntimen sisällä on pumppupyörä, staattoripyörä ja turbiinipyörä.
  • Pumppupyörän tehtävä on lingota öljyä turbiinipyörälle. 
  • Staattoripyörän tehtävä on ohjata öljyn virtausta ja vahvistaa momenttia eli minimoida luistoa. 
  • Turbiinipyörän tehtävä on välittää pyörintänopeus, eli vääntö, vaihteistoon

Momentinmuunnin on kiinnitetty moottorin vauhtipyörään, josta se saa pumppupyörälle liike-energiansa. Auton saavuttaessa tasaisen nopeuden momentinmuuntimen sisällä oleva suuri paine- eli lukituslevy lukitsee pumppu- sekä turbiinipyörän toisiinsa ja poistaa luiston pyörien välillä. Tällöin saadaan moottorin pyörintänopeus mahdollisimman energia tehokkaana vaihteistoon ilman suurempia tehohäviöitä.

Momentinmuuntimelta lähtee sisäänmenoakseli vaihteistoon, josta saadaan voima sisään. Sisäänmenoakselilta voima välittyy plaaneettapyörästöihin, joita monilevykytkimet käyttää lukitsemalla tietyt hammasrattaat, joilla saavutetaan erilaisia välityssuhteita.


Planeettapyörästö, joka pitää sisällään aurinkopyörän, jonka ympärillä pyörii kolme planeettapyörää suurimman kehäpyörän ympärillä.

 
 Vaihteiston vasemmassa reunassa on kytkinlevypakka joka lukitsee planeettapyöräston akseleita.


 DSG-vaihteisto

 DSG-automaattivaihteisto perustuu sisällöltään täysin perinteiseen manuaalivaihteistoon, mutta DSG:hen on rakennettu kaksoiskytkin ja hydraulinen sähköyksikkö, joka käyttää vaihteita. DSG:n idea perustuu kahteen kytkinlevyyn ja kahteen sisäänmenoakseliin, jotka mahdollistavat suuremman vaihteen kytkennän vaihteiston sisällä jo ennen vaihteen vaihtamista. Kun vaihteisto haluaa vaihtaa suuremman vaihteen, vapautetaan toinen kytkimistä, jonka akselille on kytketty jo suurempi vaihde ja toinen kytkin nostetaan ylös ja sen akselille kytketään jälleen jo valmiiksi suurempi vaihde. Näin vaihteiden vaihtoon kuluu mahdollisimman lyhyt aika, joka tekee DSG:stä yhden nopeimmista vaihteistoista.

 
 DSG-vaihteiston paineasetelma on hieman manuaalivaiheiston paineasetelmaa suurempi koska se sisältää kaksi kytkinlevyä, mutta toimintaperiaate on täysin sama.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti