Kampiakselin laakeri: tehtävänä taata kampiakselien vapaa pyöriminen |
Mäntä ja kiertokanki: männän tehtävä puristaa ilma/polttoaine seos sylinterissä. Kiertokangen tehtävä on pyörittää kampiakselia Moottorin tilavuuden laskeminen Moottorin tilavuus lasketaan mittaamalla ensin sylinterin halkaisija ja iskutilavuus. Sylinterin säde potenssiin 2 kerrottiin piillä () Sen jälkeen tulos kerrotaan iskutilavuudella josta saadaan yhden sylinterin tilavuus. Sylinterin tilavuus kerrottiin tässä tapauksessa 4 (riippuen sylinterien määrästä) ja saatiin moottorin tilavuudeksi 2l. Kampiakselin kaulan soikeuden mittaus Mikrometri jonka avulla mittaus tehtiin täytyy aina ennen mittausta kalibroida jotta mittaus tuloksesta tulee oikea. Kuvassa mustalla kalibrointi palalla on mittari kalibroitu. Mikrometrillä otettiin mittoja joka puolelta kampiakselia jolla selvitettiin onko kampiakseli suora. Nelitahti ottomoottorin toimintaperiaate Nelitahti moottori perustuu nimensä mukaan neljään tahtiin imutahti, puristustahti, työtahti ja poistotahti. Imutahdin aikana moottoriin imetaan polttoaine/ilmaseosta. Puristustahdissa mäntä puristaa seosta kasaan. Työtahdin aikana moottorin sytytystulppa sytyttää seoksen josta syntyy energiaa. Poistotahtin aikana mäntä työntää pakokaasut pois moottorista. Nelitahti moottorissa vain työtahti tuottaa voimaa. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti