tiistai 11. syyskuuta 2012

Moottorin osat


Sylinteriryhmä: lohko jossa männät liikkuvat, valmistettu valamalla valuraudasta tai kevytmetallista
Sylinteri: putki missä mäntä liikkuu
Nokka-akseli: tehtävänä aukoa venttiilejä
Öljysuodattimen jalka: ohjaa öljyn moottoriin suodattimelta
Kampiakseli: tehtävä muuttaa mäntien ylös alainen liike pyöriväksi
Venttiilin lukkokiilat: lukitsee venttiilin paikoilleen
Sylinterin hoonausjälki: sylinteri hoonataan jotta öljy tarttuisi sylinterin sisäpintaan paremmin
Männäntappi: pitää männän kiinni kiertokangessa
Venttiilinjousi: palauttaa venttiilin yläasentoon
Venttiilin paininkuppi: tarkoitus säätää venttiilin välys
Männänrenkaat: tiivistää männän sylinteriin
Venttiilin ohjurikumi: tiivistää ja ohjaa venttiilin liikettä
Venttiili-istukka: tiivistää venttiilin sylinterikanteen
Vauhtipyörä: varastoi liike-energiaa moottorin pyöriessä
Öljypumppu: pumppaa öljyn koneen joka kolkkaan
Venttiili: imeä sylinteriin ilmaa ja bensaa ja poistaa pakokaasut
Kampiakselin laakeri: tehtävänä taata kampiakselien vapaa pyöriminen
Mäntä ja kiertokanki: männän tehtävä puristaa ilma/polttoaine seos sylinterissä. Kiertokangen tehtävä on pyörittää kampiakselia


Moottorin tilavuuden laskeminen


Moottorin tilavuus lasketaan mittaamalla ensin sylinterin halkaisija ja iskutilavuus. Sylinterin säde potenssiin 2 kerrottiin piillä (A = \pi{r^2}\,) Sen jälkeen tulos kerrotaan iskutilavuudella josta saadaan yhden sylinterin tilavuus. Sylinterin tilavuus kerrottiin tässä tapauksessa 4 (riippuen sylinterien määrästä) ja saatiin moottorin tilavuudeksi 2l.












Kampiakselin kaulan soikeuden mittaus
Mikrometri jonka avulla mittaus tehtiin täytyy aina ennen mittausta kalibroida jotta mittaus tuloksesta tulee oikea. Kuvassa mustalla kalibrointi palalla on mittari kalibroitu.




Mikrometrillä otettiin mittoja joka puolelta kampiakselia jolla selvitettiin onko kampiakseli suora.





Nelitahti ottomoottorin toimintaperiaate
Nelitahti moottori perustuu nimensä mukaan neljään tahtiin imutahti, puristustahti, työtahti ja poistotahti. Imutahdin aikana moottoriin imetaan polttoaine/ilmaseosta. Puristustahdissa mäntä puristaa seosta kasaan. Työtahdin aikana moottorin sytytystulppa sytyttää seoksen josta syntyy energiaa. Poistotahtin aikana mäntä työntää pakokaasut pois moottorista. Nelitahti moottorissa vain työtahti tuottaa voimaa.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti