tiistai 30. lokakuuta 2012

Kytkentäkaaviot ja rele

Kytkentäkaaviot ja niiden lukeminen/Wiring diagrams

Kytkentäkaaviolla esitetään sähköjärjestelmän komponenttien kytkennät piirrosmuodossa. Yleensä auton kytkentäkaaviot jaetaan osa alueittain esimerkiksi moottorinohjaus, jarrujärjestelmä, mukavuuslaitteet, mittaristo ja ajonesto.

Kytkentäkaavioiden yläreunassa on yleensä piirretty virtalukon napa 15 ja akun plus napa, joiden kautta virrat lähtevät kaikkiin auton laitteisiin.

Napojen merkinnät
30=akun +napa
15=virtalukon sytytyskytkimen napa
50=virtalukon käynnistysvirtakytkimen napa

ja kytkentäkaavion alareunaan merkity akun miinusnapa
31=akun miinusnapa/kori

Rele/Relay

Rele koostuu käämistä, rautasydämestä ja palautusjousella varustetusta ankkurista. Kun käämi aktivoidaan ohjausvirtapiirin avulla, siihen muodostuu rautasydämeen sitoutuva magneettikenttä. Tällöin rautasydän muuttuu magneettiseksi ja alkaa vetää ankkuria puoleensa. Ankkurin tehtävänä on liikuttaa releen koskettimia. Releen rakenteesta riippuen tämä liike joko avaa tai sulkee koskettimet. Releitä käytetään kytkemään suurempia virtoja pienellä ohjausvirralla.


Harjoiteltiin tänään sähkökaavion piirtämistä ja lukemista sekä hieman kaaviomerkkejä. Vasemmalla kuvassa jarruvalojen kytkentäkaavio ja oikealla sumuvalojen relekytkentä.


Jarruvalojen kytkentä

 Kun jarrupoljinta painetaan jarruvalojen kytkin sulkeutuu ja virta pääsee kulkemaan jarruvalojen polttimoille ja ne syttyvät, kun jarrun painaminen lopetetaan, jarruvalokytkin avautuu ja eikä virta pääse enään polttimoille ja ne sammuvat.

Sumuvalojen kytkentä

Kun sumuvalon kytkin napsautetaan päälle tulee virtalukon sytytysvirtakytkimeltä pieni virta releen käämille joka muuttu magneettiseksi ja vetää releen kytkimen kiinni jolloin akun plus navalta pääsee virta sumuvaloille jolloin sumuvalon polttimot syttyvät.
 
Sulake=Varoke=Fuse
 
Varoke suojaa johdinta. Varokkeen tarkoitus on suojata auton kalliita johtosarjoja liialliselta virtakuormitukselta. Varoke on periaatteessa pieni pätkä johdinta, joka sulaa helpommin kuin varsinainen johdin.
 
Varokkeita on kahdenlaisia. Toiset niin kutsutut nopeat varokkeet sulavat välittömästi jos niihin kohdistuu liiallinen virta. Hitaat varokkeet kestävät hetken aikaa virtapiikkejä. Sulake sijoitetaan mahdollisimman lähelle akun +napaa

Sulake mitoitetaan aina hieman suuremmaksi kuin virtapiirissä normaalisti kulkeva virta.
Esimerkiksi virtapiirissä kulkee 10A virta, kerrotaan virta varmuuskertoimella 1,5 ja saadaan sulakkeen kooksi 15A.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti