Kytkentäkaaviot ja niiden lukeminen/Wiring diagrams
Kytkentäkaaviolla esitetään sähköjärjestelmän komponenttien kytkennät piirrosmuodossa. Yleensä auton kytkentäkaaviot jaetaan osa alueittain esimerkiksi moottorinohjaus, jarrujärjestelmä, mukavuuslaitteet, mittaristo ja ajonesto.
Kytkentäkaavioiden yläreunassa on yleensä piirretty virtalukon napa 15 ja akun plus napa, joiden kautta virrat lähtevät kaikkiin auton laitteisiin.
Napojen merkinnät
30=akun +napa
15=virtalukon sytytyskytkimen napa
50=virtalukon käynnistysvirtakytkimen napa
ja kytkentäkaavion alareunaan merkity akun miinusnapa
31=akun miinusnapa/kori
Rele/Relay
Rele koostuu käämistä, rautasydämestä ja palautusjousella varustetusta ankkurista. Kun käämi aktivoidaan ohjausvirtapiirin avulla, siihen muodostuu rautasydämeen sitoutuva magneettikenttä. Tällöin rautasydän muuttuu magneettiseksi ja alkaa vetää ankkuria puoleensa. Ankkurin tehtävänä on liikuttaa releen koskettimia. Releen rakenteesta riippuen tämä liike joko avaa tai sulkee koskettimet. Releitä käytetään kytkemään suurempia virtoja pienellä ohjausvirralla.
Harjoiteltiin tänään sähkökaavion piirtämistä ja lukemista sekä hieman kaaviomerkkejä. Vasemmalla kuvassa jarruvalojen kytkentäkaavio ja oikealla sumuvalojen relekytkentä.
Jarruvalojen kytkentä
Kun jarrupoljinta painetaan jarruvalojen kytkin sulkeutuu ja virta
pääsee kulkemaan jarruvalojen polttimoille ja ne syttyvät, kun jarrun
painaminen lopetetaan, jarruvalokytkin avautuu ja eikä virta pääse enään
polttimoille ja ne sammuvat.
Sumuvalojen kytkentä
Kun sumuvalon kytkin napsautetaan päälle tulee virtalukon
sytytysvirtakytkimeltä pieni virta releen käämille joka muuttu
magneettiseksi ja vetää releen kytkimen kiinni jolloin akun plus navalta
pääsee virta sumuvaloille jolloin sumuvalon polttimot syttyvät.
Sulake=Varoke=Fuse
Varoke suojaa johdinta. Varokkeen tarkoitus on suojata auton kalliita johtosarjoja liialliselta virtakuormitukselta. Varoke on periaatteessa pieni pätkä johdinta, joka sulaa helpommin kuin varsinainen johdin.
Varokkeita on kahdenlaisia. Toiset niin kutsutut nopeat varokkeet sulavat välittömästi jos niihin kohdistuu liiallinen virta. Hitaat varokkeet kestävät hetken aikaa virtapiikkejä. Sulake sijoitetaan mahdollisimman lähelle akun +napaa
Sulake mitoitetaan aina hieman suuremmaksi kuin virtapiirissä normaalisti kulkeva virta.
Esimerkiksi virtapiirissä kulkee 10A virta, kerrotaan virta varmuuskertoimella 1,5 ja saadaan sulakkeen kooksi 15A.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti