maanantai 19. marraskuuta 2012

Rengastyöt

Renkaan vaihto

Työ aloitetaan poistamalla venttiilin sielu, jotta ilmat pääseet ulos.

Rengas painetaan pois paikaltaan jotta saamme renkaan pois vanteelta helposti.

Rengas nostetaan vanteelta rengasraudalla.
Laitetta pyörittämällä renkaan ulkoreuna saadaan pois vanteelta.
Renkaan sisäreuna nostetaan ylös ja laitetta pyöritetaan jotta saadaan rengas kokonaan irti.
Rengas otettu pois vanteelta.
Uuteen kumiin laitetaan renkaan sisäreunille rengasrasvaa, jotta rengas menee helpommin paikalleen.
Renkaat sisäreunaa on aloitettu painamaan takaisin vanteelle.
Renkaan ulkoreuna painetaan paikalleen ja pyöritetään laitetta.
Uusi rengas paikallaan, ja ilmaa puskettu paljon sisään jotta rengas asettuu vanteelle.
Vanhat painot poistetaan ennen tasapainnoitusta.
Rengas asetetaan tasapainoituskoneeseen.
Vanne mitataan molemmin puolin.

Tasapainoituskone pyörittää rengasta ja kertoo paljonko painoja täytyy laittaa.
Laite ilmoittaa painojen määrän ja kohdan mihin ne laitetaan.
Kun painot on asennettu, rengasta pyöritetaan uudestaan ja tarkistetaan onko rengas tasapainossa.
Rengas tasapainoitettu.
Renkaan paikkaus:

Renkaan voi paikata renkaan sisäpuolelta laitettavalla paikalla. Paikka on erittäin pitävä mutta paikkaus ei onnistu ilman renkaan irrottamista vanteelta.
Paikka asennettu ja liimattu paikalleen. Liiman kuivuttua ylimääräinen paikan varsi katkaistaan.



 Renkaan voi paikata myös toisenlaisella paikalla. Paikka työnnetään siihen reikään mistä rengas vuotaa. Paikka on helppo laittaa ja rengas voidaan korjata irrottamatta sitä vanteelta.




Tietoa rengasmerkinnöistä ja kulutuspinnasta.


Renkaan sivussa olevista merkinnöistä ajoneuvon käyttäjä saa selville renkaan tietoja, esimerkiksi renkaan koon, pyörimissuunnan, rengastyypin yms. Näitä on hyvä osata lukea, sillä uutta rengasta ostaessa täytyy tietää minkä kokoista ja minkä laista rengasta on ostamassa, jotta kaikki renkaat olisivat saman kokoiset ja samanlaiset. Merkintöjen perusteella saa etsittyä myös millainen rengaspaine renkaassa pitää olla.

Renkaan kulutuspinta kannattaa tarkistaa tietyin välein, sillä katsastuksessa katsastus voidaan hylätä liian pienen kulutuspinnan urasyvyyden takia. Kesärenkaissa vähimmäissyvyys on 1,6mm mutta olisi suositeltavaa olla syvemmät. Liian pieni ura mahdollistaa suuremman vaaran menettää auton hallinta huonommalla kelillä. Talvirenkaissa urasyvyys saa olla minimissään 3mm. Talvirenkaissa nastoja täytyy olla jokaisessa renkaassa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti