keskiviikko 30. tammikuuta 2013

Vaihteiston avaaminen ja toiminta

Ensimmäisenä avattiin vaihteistokotelun ruuvit jonka jälkeen huomasimme että kotelo ei aukea vaikka kaikki ruuvit oli irti.



Kun avasimme vaihteiston päädyssä olevan pienen kotelon huomattiin, että viitosvaihteen rattaat ja vaihteenvaihtaja täytyy irroittaa ennenkö vaihteistokotelo lähtee irti.

Ensin lähti vaihteensiirtäjä irti.
Vaihteensiirtäjä jälkeen otettiin rattaat irti.




Valitsintangon pää, joka on kiinni vaihteiston kyljessä.

Rattaat ja vaihteenvalitsin järjestelmä.

Iso ratas jonka kautta voima välitetään ja jonka sisällä on tasauspyörästö. Vetoakselit kiinnittyvät rattaan sisälle.
Kuvassa olevat kolme metallitankoa ovat valitsinakseleita jotka liikkuvat pituussuunnassa ja kytkevät valitun vaihteen.
Kuvassa värikkäillä vivoilla piirretty mikä ratas on mikäkin vaihde ja mitä kautta voima kulkee. Punainen: 1,  keltainen: 2,  vihreä: 3,       sininen: 4,  oranssi: 5 ja valkoinen: pakki. 5 vaihteen rattaat otettu irti jotta vaihteistokotelo saatiin pois.













Ei kommentteja:

Lähetä kommentti