Tehtävänä oli irroittaa vaihteisto ja kytkin koulun harjoitus autosta Renault Cliosta. Ennen irroitusta huomattiin että vaihteensiirtäjän tiiviste oli vuotanut joten se tulee vaihtaa. |
Ensimmäisenä moottori pitää tukea moottoripukilla ylhäältä päin, koska vaihteiston kiinnitykset on osa myös moottorin kiinnityksiä koska ne ovat kiinni toisissaan. Kun moottori oli tuettu irroitettiin ensimmäiseksi vetoakselit kokonaan sekä pyörän navoista että vaihteistosta. |
Kun vaihteisto oli irroitettu kiinnikkeistään, otettiin vaihteistonostin auton alle, jonka avulla saadaan helposti vaihteisto alas. |
Vaihteisto irroitettu ja vaihteensiirtäjän kohdalla havaittu öljyä, joka tarkoittaa että tiiviste vuotaa ja se täytyy vaihtaa. |
Seuraavaksi piti irroittaa paineasetelma. Paineasetelma oli helppo irroittaa kun vaihteisto poissa tieltä. |
Paineasetelman sisällä on kytkinlevy. Kytkinlevyn huomasimme olevan öljyinen, ja kun irroitimme myös vauhtipyörän huomattiin kampiakselin takatiivisteen vuotavan. |
Paineasetelma |
Vauhtipyörä. Vauhtipyörä on tärkeä osa moottorin ja kytkimen toimintaa, koska se varastoi moottorin pyörimisenergiaa ja on toisena kitkapintana kytkimessä. |
Kuvassa uusi tiiviste naputettu paikalleen. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti