tiistai 11. marraskuuta 2014

Toyota Yaris 08 jakopää

Hommana oli Toyota Yariksen jakopään tekeminen. 
Kyseinen koneen jakopää on ketjuvetoinen joten se eroaa hihnakoneista hieman.




Työ aloitettiin purkamalla imansuodattimen kotelo venttiilikopan päältä.

Venttiilikoppa täytyi myös irroittaa koska nokka-akseleiden hammaspyörät oli sen alla.

Myös öljypohja täytyi irroittaa jotta jakopään suojakotelo saatiin irti.

Moottorin kannake ja apulaitehihnan hihnapyörät täytyi irroittaa. Moottorin kannakkeita irroittaessa täytyy muistaa tukea moottori joko tunkilla moottorin alapuolelta tai moottoripuomilla koneen yläpuolelta.

Sitten saatiin jakopäänkotelo irti. Seuraavaksi löysättiin öljynpaineella toimiva kiristin. Kun kiristin oli löysällä niin ketju lähti helposti irti.

Ketjussa oli erivärisiä ketjun palasia jotka toimivat ajoitusmerkkeinä. Nokka-akseleilla oli yhdet eriväriset ketjun palaset.

Kultaiset ketjunpalaset kohdistettiin nokka-akseleissa oleviin koloilla merkittyihin rattaan hampaisiin.

Kampiakselin merkkeinä toimi kolme kultaisen väristä ketjun palasta peräkkäin.

Keskimmäinen ketjun palanen kohdistettiin kampiakselilla olevien kolojen väliin.

Kun ketju oli paikallaan niin sitten vain kasattiin kaikki koneesta purettu takaisin. Ketjun kiristimessä oli jousi joka alkukiristi ketjun, mutta ketju kiristyy kunnolla vasta kun kone laitetaan käyntiin. 





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti