maanantai 20. elokuuta 2012

Jarrujen osat ja toiminta

Pyörännopeustunnistin: mittaa pyörästä nopeuden

Jarruletku: siirtää paineen ja jarrunesteen jarruputkesta jarrusatulaan tai rumpujarrulle

Jarruputki: siirtää paineen ja jarrunesteen jarrupääsylinteriltä jarruletkulle

Jarrunestesäiliö: siirtää jarrunesteen jarrupääsylinteriin 

Jarrutehostin: tehostaa jarrun voimaa ottamalla alipainetta auton moottorista, joten jarrupoljinta ei tarvitse painaa niin kovaa

Jarrutehostimen alipaineletku: tuo alipainetta moottorista jarrutehostimeen

Jarrupääsylinteri: paine ja jarruneste jakautuu jarrupääsylinteristä kaikille jarruille

Jarrurumpu: jarrua painaessa jarrukengät painautuvat jarrurummun sisäpintaa vasten ja vauhti hidastuu

Jarrrurumpu sisältä

Jarrukenkä: painautuu jarrua painaessa jarrurumpuun 

Jarrusylinteri: painaa jarrukengät jarrurumpua vasten 

Seisontajarruvaijjeri: käsijarrunkahvasta tuleva vaijjeri jakautuu tasaisesti molemmille jarruille

Seisontajarrumekanismi: seisontajarrua vetäessä painaa jarrukengät kiinni jarrurumpuun

Jarrulevy: levy johon jarrupalat hankaavat

Jarrusatula: pitää jarrupalat kohdillaan. Jarrusatulan sisällä ovat jarrumännät jotka painaa jarrupalat jarrulevyyn kiinni

Jarrupalat: ottavat jarrua painaessa kiinni jarrulevyyn ja hidastaa vauhtia

ABS-hydrauliyksikkö: estää jarrujen lukittautumisen

 

 Jarrunesteet DOT: 3, 4, 5 & 5.1

DOT 3: kiehumispiste puhtaana 205°C
DOT 4: kiehumispiste puhtaana 230°C
DOT 5.1:  kiehumispiste puhtaana 270°C
Dot 5: kiehumispiste puhtaana 260°C, DOT 5 jarruneste on silikonipohjaista eikä sitä tule sekoittaa muiden jarrunesteiden kanssa


 

1 kommentti: